Paragrafen

Bedrijfsvoering

Wij willen kwalitatief goed toegerust personeel, een goede werkomgeving, goed werkgeverschap en een prettige werksfeer. Dit gold altijd al, maar des te meer nu diverse ontwikkelingen een stevig beroep blijven doen op de flexibiliteit en inzet van veel van onze medewerkers. Corona speelde daarbij begin 2022 nog een rol, maar ook een complexe opgave als de opvang van Oekraïense en andere vluchtelingen heeft een groot beroep op (de wendbaarheid van) onze organisatie en een deel van onze medewerkers gedaan.

Door corona is de manier waarop we ons werk uitvoeren ingrijpend veranderd. Waar de aard van de werkzaamheden het toestond, hebben wij medewerkers de mogelijkheid en de faciliteiten geboden om thuis of op locatie te werken.
Daarmee konden zij zelf kiezen waar ze het meest effectief hun werk doen. Uit enquêtes is gebleken dat de geboden faciliteiten hoog worden gewaardeerd.
Steeds duidelijker wordt daarbij wel, dat er naast voordelen ook nadelen worden ervaren aan de nieuwe hybride manier van werken. Deze nadelen hebben vooral te maken met (het minder worden van) de verbinding met collega's en met de gemeente als geheel. Initiatieven om die verbinding te stimuleren moeten bewuster worden genomen.

Opleiding, vorming en training
Ons opleidingsbudget bedraagt ongeveer 2% van de totale loonsom. Samen met onze BOCE partners hebben we de zogenaamde BOCE-academie opgericht. Dit is de verzamelnaam voor initiatieven gericht op leren en ontwikkelen binnen de gemeentelijke organisaties Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen. Een aanbod aan scholing en bijeenkomsten helpt medewerkers zich te ontwikkelen en persoonlijk leiderschap te tonen. Op die manier kunnen zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan de veranderende samenleving. Omdat fysieke trainingsbijeenkomsten in het grootste deel van 2020 en 2021 niet mogelijk waren, is het aandeel digitale trainingen en opleidingen fors toegenomen. Gebleken is dat dit ook ná de coronaperiode voldoet aan een behoefte. Het aanbod zal in de toekomst dus gevarieerd zijn, waarbij online en fysieke opleidingen elkaar afwisselen.

Personeelsontwikkelingen in beeld
Hieronder enkele grafieken waarbij we de ontwikkelingen ten aanzien van onze vaste formatie in beeld brengen:

Na jarenlange afname van de vaste formatie zien we vanaf 2018 weer een toename van ons personeelsbestand. In de beginperiode was dit vooral het gevolg van het structureel op orde brengen van de formatie in het sociaal domein. In 2020 en 2021 leidde de uitwerking van het plan "Kiezen voor de Toekomst" tot een formatietoename. In 2022 hebben we onder andere uitbreiding gehad bij Openbare orde en veiligheid en hebben we zelf programmamanagers en projectleiders in dienst genomen. Verder zien we voor het eerst dat het aantal vrouwen dat in dienst is van de gemeente hoger is dan het aantal mannen. Ook het aantal parttimers is gestegen.

In bovenstaand grafiek valt op dat er een duidelijke verjonging zichtbaar is. Dit is onder ander het gevolg van het ingezette trainee programma en het invullen van een aantal vacatures door relatief jonge mensen.

Hoewel het verzuimpercentage in 2020 en 2021 lager lag dan in de jaren daarvoor, is het verzuim in 2022 weer gestegen. Daarom blijft het voorkomen van verzuim en het terugdringen van bestaand verzuim ook onder de gegeven omstandigheden een speerpunt. Het borgen van de onderlinge verbinding binnen onze organisatie komt daar als belangrijk speerpunt bij.

Beleidsindicatoren
In onderstaand overzicht zijn de beleidsindicatoren die betrekking hebben op personele ontwikkelingen weergegeven.

Beleidsindicatoren

Begroot 2022

Rekening 2022

FTE 31-12

209,04

210,04

Formatie per 1.000 inwoners

8,12

8,19

Bezetting per 1.000 inwoners

7,19

7,26

Apparaatskosten per inwoner

749,70

818,44

Externe inhuur in percentage loonsom

1,90

13,49

Met name de apparaatskosten per inwoner en de externe inhuur uitgedrukt in een percentage van de totale loonsom vielen hoger uit dan in de begroting 2022 vanuit is gegaan. Dit komt doordat er in 2022 veel meer is uitgegeven aan externe inhuur dan begroot. Dit heeft verschillende oorzaken:
1. Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en andere ontheemden heeft de projectorganisatie veel werkzaamheden verricht. Dit had tot gevolg dat er veel externe inhuur heeft plaatsgevonden. De kosten voor de inhuur zijn gedekt uit de middelen die we van het Rijk voor de uitvoering hebben ontvangen. Deze middelen waren nog niet opgenomen in de begroting 2022.
2. Er was een hoger ziekteverzuim dan verwacht. Dit heeft geleid tot meer vervanging. Veelal zijn de kosten gedekt uit werkbudgetten of restanten uit 2021.
3. Voor diverse grote programma's en projecten zoals de Omgevingswet en Wonen heeft meer inhuur plaatsgevonden dan begroot. De dekking van deze medewerkers komt voort uit de projectgelden die hiervoor zijn gereserveerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 13:44:05 met de export van 06/13/2023 16:53:28