Inleiding
Jaarlijks wordt in de begroting en jaarstukken inzicht gegeven in de kostendekkendheid van de leges. De kostendekkendheid leges wordt berekend volgens regelgeving en jurisprudentie. Dit houdt onder andere in dat uitgaven voor het opstellen van beleid en uitgaven voor bezwaar- en beroepsprocedures als gevolg van regelgeving niet mogen worden meegenomen. Bij omgevingsvergunningen mogen de kosten voor handhaving, toezicht en controle met uitzondering van de eerste controle en de kosten voor milieu en sloop (uitgezonderd monumenten) eveneens niet worden meegenomen. De kostendekkendheid van de leges is per titel en hoofdstuk beoordeeld.
Toerekening overhead
De overhead wordt toegerekend volgens een systematiek op basis van totale lasten of een systematiek op basis van totale uren. Voor de toerekening van de overhead aan de tarieven voor de belastingen wordt het (standaard)systeem gebruikt van de totale lasten. De uitkomst is een opslagpercentage van 13,51%. Omdat de leges uit de algemene legesverordening grotendeels een directe relatie hebben met de personeelslasten door de ambtelijke inzet is gekozen voor toerekening van de overhead op basis van een opslag van het uurtarief. Hiervoor zijn de totale overheadkosten gedeeld door het aantal productieve uren op de overige taakvelden. Het opslagtarief bedraagt € 43,52. De genoemde tarieven zijn conform de begroting 2022.
Titel I
Titel I betreft de algemene dienstverlening waaronder bijvoorbeeld de burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen vallen. Voor titel I geldt, dat de totale opbrengsten de totale kosten per titel niet mogen overschrijden. Een overschrijding (hogere opbrengst) van één of meerdere hoofdstukken in een titel is wel toegestaan voor zover dit wordt gecompenseerd door onderschrijdingen op andere hoofdstukken. In vaktaal heet dat kruissubsidiëring en dat is toegestaan.
In het algemeen valt op dat de kostendekkendheid van de leges burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen en verstrekkingen BRP enkele procentpunten lager uitkomt dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door hogere toegerekende loonkosten terwijl de opbrengsten lager zijn dan begroot. De hogere loonkosten worden veroorzaakt door veel externe, dus duurdere, inhuur van personeel.
TITEL I | Begroting 2022 | Rekening 2022 | |||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Algemene Dienstverlening | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Burgerlijke Stand | 50.042 | 27.096 | 54% | 49.898 | 23.614 | 47% |
2 | Reisdocumenten, ID | 123.001 | 77.648 | 63% | 141.435 | 69.276 | 49% |
3 | Rijbewijzen | 162.512 | 95.415 | 59% | 177.658 | 78.505 | 44% |
4 | Verstrekking BRP | 101.257 | 11.160 | 11% | 116.271 | 6.612 | 6% |
5 | Bestuursstukken | 5.710 | 750 | 13% | 5.825 | 885 | 15% |
6 | Overige Publiekszaken | 22.430 | 6.991 | 31% | 23.977 | 5.964 | 25% |
7 | Leegstandswet | 5.029 | 1.651 | 33% | 380 | 163 | 43% |
8 | Kansspelen | 2.319 | 652 | 28% | 2.640 | 724 | 27% |
9 | Verkeer en vervoer | 33.226 | 10.751 | 32% | 33.155 | 8.399 | 25% |
10 | Diversen | 31.316 | 6.080 | 19% | 31.491 | 5.605 | 18% |
11 | Aansluiting en riolering | 590 | 590 | 100% | 6.080 | 6.080 | 100% |
Totaal | 537.432 | 238.784 | 44% | 588.810 | 205.827 | 35% |
Titel II
Titel II betreft de dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning). Vanaf 2014 is er een aparte legesverordening omgevingsvergunning. Ook binnen deze legesverordening omgevingsvergunning is kruissubsidiëring toegestaan. Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is er met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en kleine bouwplannen. Het loslaten van deze kruissubsidiëring leidt tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen.
De opbrengsten op de bouwleges vallen fors hoger uit dan in eerste instantie begroot. Gedurende het jaar is de begrote opbrengst al met € 400.000 naar boven bijgesteld. Evenals voorgaand jaar zorgen de 10 grootste projecten (waaronder een recreatiepark en een school) voor ruim 50% van de opbrengst. De kostendekkendheid is daarmee boven de 100% uitgekomen.
TITEL II | Begroting 2022 | Rekening 2022 | |||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Fysieke leefomgeving | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Kosten taakveld(en) | 371.560 | 562.645 | ||||
2 | Inkomsten (excl. Heffingen) | 0 | 0 | ||||
Netto kosten | 371.560 | 562.645 | |||||
4 | Toe te rekenen overhead | 209.201 | 209.201 | ||||
5 | Toe te rekenen BTW | 18.272 | 13.920 | ||||
6 | Opbrengst heffingen | 487.172 | 1.053.733 | ||||
Totaal | 599.033 | 487.172 | 81% | 785.766 | 1.053.733 | 134% |
Titel III
Titel III betreft de dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn. Hier is een overschrijding (opbrengst hoger dan kosten) per hoofdstuk niet toegestaan. Wat opvalt is de lagere kostendekkendheid van de marktgelden. Dit wordt veroorzaakt door een circa € 4.800 hogere toerekening van energiekosten.
Titel III | Begroting 2022 | Rekening 2022 | |||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Europese Dienstenrichtlijn | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Horeca | 6.563 | 2.950 | 45% | 7.282 | 3.264 | 45% |
2 | Organiseren evenementen | 328 | 5 | 2% | 364 | 6 | 2% |
3 | Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 6.891 | 2.955 | 43% | 7.646 | 3.270 | 43% |
Begroting 2022 | Rekening 2022 | ||||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Verordening Lijkbezorging | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Lijkbezorgingsrechten | 351.503 | 160.779 | 46% | 359.291 | 167.428 | 47% |
(incl. o'houd begr.plaats) | |||||||
Totaal | 351.503 | 160.779 | 359.291 | 167.428 |
Begroting 2022 | Rekening 2022 | ||||||
Leges | Totale | Totale | % | Totale | Totale | % | |
Nr. | Verordening Marktgelden | Kosten | Opbrengst | Dekking | Kosten | Opbrengst | Dekking |
1 | Marktgelden | 10.583 | 7.782 | 74% | 16.795 | 7.598 | 45% |
Totaal | 10.583 | 7.782 | 16.795 | 7.598 |