Beleid Reinigingsheffingen
In onze gemeente wordt de afvalstoffenheffing geheven op basis van het Diftar-systeem. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht deel en een variabel deel. De hoogte van het variabel deel wordt bepaald door het aantal aangeboden kilo's restafval en door het aantal ledigingen van de restcontainer. Het aanleveren van zowel de PMD- als de GFT-container is gratis.
Uitgangspunt bij de afvalstoffenheffing is een 100% kostendekking. Verschillen tussen de begroting en de rekening worden verrekend met de bestemmingsreserve afval. Als de reserve onvoldoende hoog is om een nadeel te dekken komt het nadeel ten laste van de Algemene Middelen.
Tarieven 2022 voor de burger:
Bij de legesverordening 2022 zijn de volgende tarieven vastgesteld. | |
---|---|
Vast tarief: | € 135,32 per aansluiting |
Variabel tarief: | € 0,20 per kilo restafval |
€ 4,00 per lediging container restafval | |
€ 1,80 per opening ondergrondse container (PMD en restafval) | |
Aangeleverde kilo's PMD zijn gratis | |
Afvalbrengpunt (ABP): | € 0,15 per kilo grof huishoudelijk afval |
€ 0,00 Per kilo grof tuinafval | |
Inzamelingsfrequentie: | 3 wekelijks |
Aantal aansluitingen: | 11.025 |
Betaalde poorttarieven bij Attero voor | |
Verbrandingsbelasting: | € 33,15 per ton |
Poorttarief GRIJS: | € 41,99 per ton |
Poorttarief GROEN: | € 40,55 per ton |
Aantallen tonnages/ledigingen 2022
Afvalstromen | Tonnages | Ledigingen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
begroting | rekening | verschil | begroting | rekening | verschil | |
Restafval (grijs) | 1.800 | 2.083 | 283 | 80.000 | 93.364 | 13.364 |
Groenafval (GFT) | 2.700 | 2.856 | 156 | 100.000 | 96.552 | -3.448 |
Plastic, metalen drankkartons (PMD) | 900 | 960 | 60 | 153.000 | 152.570 | -430 |
Grof (huishoudelijk) afval ABP | 500 | 442 | -58 | n.v.t. | n.v.t. | |
Grof tuinafval ABP | 2.400 | 1.917 | -483 | n.v.t. | n.v.t. | |
Totalen | 8.300 | 8.258 | -42 | 333.000 | 342.486 | 9.486 |
Kostendekkendheid 2022
Totale kosten afval | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|
1. Algemene kosten afval | 550.821 | 619.032 | -68.211 |
2. Huis aan huis inzameling | 531.459 | 523.725 | 7.734 |
3. Kosten ABP | 412.008 | 332.547 | 79.461 |
4. Kosten overige afvalstromen | 152.594 | 34.855 | 117.739 |
5. Overige indirecte kosten | 791.036 | 783.076 | 7.960 |
Subtotaal: | 2.437.918 | 2.293.235 | 144.683 |
6. Storting in voorziening afval | 0 | 52.640 | -52.640 |
Totaal kosten | 2.437.918 | 2.345.875 | 92.043 |
Totaal opbrengsten | 2.437.918 | 2.454.433 | 16.515 |
7. Positief saldo naar de reserve | 108.558 | 108.558 | |
Kostendekkingspercentage | 100% | 100% | 0 |
Toelichting verschillen Begroting 2022 / Rekening 2022
In de tabel worden voordelen ten opzichte van de begroting positief weergegeven en nadelen ten opzichte van de begroting negatief weergegeven. De kostendekkendheid is berekend na toevoeging aan de reserve.
De werkelijke uitgaven afvalstoffen waren in 2022 totaal € 92.043 lager dan begroot. De opbrengsten waren € 16.515 hoger dan begroot. Totaal is er in 2022 een voordeel behaald van € 108.558, welk bedrag is toegevoegd aan de bestemmingsreserve afval.
Op begrotingsbasis is een inschatting gemaakt van de ingeleverde kilo's en ledigingen.
Het effect van de eerder genomen maatregelen met betrekking tot het restafval is minder groot dan verwacht. Er zijn in 2022 meer kilo's aangeleverd en meer ledigingen restafval gedaan dan geraamd maar ten opzichte van 2021 zijn zowel de kilo's als het aantal ledigingen afgenomen. Met betrekking tot zowel GFT als PMD geldt dat de ingeleverde kilo's ten opzichte van de begroting licht zijn toegenomen terwijl het aantal ledigingen in beide gevallen iets is afgenomen. Ten opzichte van de werkelijkheid 2021 zijn zowel de kilo's als het aantal ledigingen toegenomen.
De hoeveelheid ingeleverd grof huishoudelijk afval is ten opzichte van zowel de begroting als voorgaand jaar licht afgenomen. Voor grof tuinafval geldt dat de kilo's ten opzichte van zowel de begroting als vorig jaar zijn afgenomen.
Behaalde voordelen worden gestort in de reserve en in de voorziening. De stand van de reserve is na de storting € 300.739 en die van de voorziening € 70.601.
Onderstaand worden de verschillen 2022 tussen de begroting en de rekening per onderdeel nader toegelicht.
Toelichting lasten/uitgaven afval
Algemene kosten afval
De werkelijke algemene lasten afval waren € 68.211 hoger dan begroot. De verhoging wordt o.a. veroorzaakt door de digitale afvalwijzer, de kosten van de aanslagvervaardiging en extra inhuur.
Kosten huis aan huis inzameling
De werkelijke kosten voor de huis aan huis inzameling waren € 7.734 lager dan begroot.
Het voordeel is een saldering van voor- en nadelen. Voordelig zijn de lagere kapitaallasten, nadelig de hogere kosten voor inzameling rest- en GFT-afval.
Kosten Afvalbrengpunt (ABP)
Deze kosten vallen € 79.461 lager uit dan begroot. Dit voordeel wordt onder andere veroorzaakt door minder aangeleverde kilo's van grof (huishoudelijk) afval en grof tuinafval. Ook de exploitatiekosten van de vrachtauto's zijn lager dan begroot.
Kosten overige afvalstromen
Ten opzichte van de begroting zijn de kosten € 117.739 lager. Het voordeel ontstaat deels door de lagere kosten voor inzameling oud papier door scholen en verenigingen. Ook de kosten van de bladbakken zijn fors lager uitgevallen dan begroot. Daarnaast is de ontvangen bijdrage van het Afvalfonds Verpakkingen fors hoger dan begroot (afrekeningen voorgaande jaren). Het restant betreft een combinatie van diverse voor- en nadelen.
Overige indirecte kosten
De overige indirecte kosten vallen iets lager uit dan begroot, namelijk € 7.960. Dit verschil is niet nader geanalyseerd.
Reserves en voorzieningen
Het voordeel op de kosten en het voordeel op de opbrengsten wordt in overeenstemming met het beleid gestort in de reserve afval.
Het voordeel op de kapitaallasten wordt volgens de BBV-voorschriften gestort in de voorziening afval.
Toelichting baten/inkomsten afval
De werkelijke inkomsten afvalstoffen zijn per saldo € 16.515 hoger dan begroot. Dit voordeel werd vooral veroorzaakt door een hogere opbrengst op het variabele deel van de afvalstoffenheffing voor restafval.