Paragrafen

Kapitaalgoederen

Het wegenonderhoud is onderverdeeld in klein onderhoud en groot onderhoud. Onder klein onderhoud wordt verstaan: het aanbrengen van slijtlagen, het dichten van kleine gaten en het aanpakken van voorkomende calamiteiten. De grootschalige onderhoudsprojecten vallen onder het groot onderhoud en staan op de meerjarenplanning. Deze meerjarenplanning geeft een technisch en financieel beeld van de onderhoudsprojecten voor de komende drie jaar.
In het voorjaar van 2022 is de meerjarenplanning opnieuw vastgesteld door het college en ter informatie aangeboden aan de raad. Daarnaast is een keuze gemaakt van de uit te voeren werken in 2022. In 2022 zijn de volgende wegenprojecten opgestart:

Financiën

Project  

 Begroot  

Werkelijk

 Status                        31-12-2022

Renovatie halfverharde paden

20.000

12.425

In uitvoering (1)

Zuiderdiep/Hoofdstraat (D. Mweg - Noorderstr) deelkrediet

670.000

30.042

In voorbereiding

Verbeteren trottoirs algemeen

20.000

20.176

Afgerond

Dikbroeken-oost (Dr. Mondenweg - 2e Valthermond)

218.375

0

In voorbereiding (2)

Begoniastraat (2/3e weg - Parklaan) Nieuw Buinen

278.250

17.234

In voorbereiding (2)

Parklaan (parallelweg 28 t/m 60) Nieuw Buinen

54.075

5.925

in voorbereiding (2)

fietspad langs Exloerweg (komgrens Odoorn - pp Leewal)

124.950

126.374

Afgerond

49e Laan Valthermond

79.275

796

In voorbereiding (2)

Kanaalstraat (Bosweg - Groene Dijk) Eeserveen

214.200

224.893

Afgerond (3)

Eilandenweg (Hoofdstraat - 200 m noordelijk) Buinen

46.200

44.105

Afgerond

Oostvleddersdijk Exloo

267.750

8.530

In voorbereiding (2/3)

Parklaan Nieuw Buinen (herstraten voetpaden icm groen)

39.900

0

In voorbereiding (2)

Totaal opgestarte projecten  

2.032.975

490.500

(1) Sinds enkele jaren is het niet meer toegestaan onkruid chemisch te bestrijden. Het blijkt nagenoeg ondoenlijk om de onverharde paden onkruidvrij te houden. In 2022 heeft een ambtelijke denktank uitgezocht of alternatieve verhardingen en onderhoudsmethoden voorhanden zijn. Conclusie is dat onderhoudsvriendelijke alternatieven voorhanden zijn, maar dat paden dan moeten worden omgevormd.
Alle onverharde paden worden dit jaar geprioriteerd waarna een lange termijn onderhoudsvoorstel wordt besproken met de portefeuillehouder.

(2) Veel onderhoudsprojecten hebben vertraging opgelopen en schuiven door naar 2023. De gemeenteraad is hierover schriftelijk geïnformeerd op 6 december 2022.

(3) Conform beleid investeren we circa € 400.000 per jaar in plattelandswegen.

Financiering wegenonderhoud
Op basis van kengetallen is jaarlijks circa € 2.100.000 nodig voor het onderhoud van de verhardingen. In de beheerbegroting is een structureel bedrag van € 1.148.544 beschikbaar (groot en klein onderhoud samen). Voor de jaren 2018 tot en met 2023 is dit bedrag met
€ 1.000.000 verhoogd. De gemeenteraad heeft in 2021 besloten dit bedrag na 2023 structureel beschikbaar te stellen.

Bij projecten waar ook de riolering wordt verbeterd, wordt het budget van de wegaanpassing in het GRP ondergebracht. In 2022 hebben geen combinatiewerken plaatsgevonden.

Extreme prijsstijgingen
In 2022 werd de bouwsector geconfronteerd met grote prijsstijgingen als gevolg van onder andere de COVID-19 crisis en de situatie in de Oekraïne. Dit kan gevolgen kunnen hebben voor de ramingen van projecten die nu zijn doorgeschoven en nog moeten worden aanbesteed.

Speerpunt onderhoud 2022
Hoofdstraat/Zuiderdiep Nieuw-Buinen (Noorderstraat - Drentse Mondenweg)
De reconstructie behelst de vernieuwing van het totale wegprofiel (weg, voetpad, parkeerstrook en groen). Het plan is technisch voorbereid in samenspraak met de aanwonenden en belanghebbenden. Op verzoek van Plaatselijk Belang Buinerveen/Nieuw Buinen-West is besloten de uitvoering uit te stellen tot juni 2023 in verband met het dorpsfeest 200 jaar Nieuw-Buinen.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 13:44:05 met de export van 06/13/2023 16:53:28