Het rekeningresultaat
Het rekeningresultaat is volgens de regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) weergegeven in:
- Het saldo van baten en lasten van € 9.213.102 voordelig.
Dit is het resultaat van de 4 thema’s, algemene dekkingsmiddelen, overhead en overige baten en lasten. - Het gerealiseerd resultaat van € 3.210.722 voordelig.
Dit is het uiteindelijke resultaat dat is ontstaan na de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.
Begrotingsrechtmatigheid
Het aanpassen van de begroting raakt in de basis het budgetrecht van de raad. In onze financiële verordening is vastgelegd dat de raad autoriseert op thema niveau. Dat betekent dat begrotingswijzigingen buiten een thema aan de raad voor besluitvorming moeten worden voorgelegd. De wijzigingen per thema ten opzichte van de begroting worden in de bestuursrapportages inzichtelijk gemaakt. Dit jaar bevatten de jaarstukken meer dan in andere jaren wijzigingen op de thema's. Dit wordt veroorzaakt doordat de lijst met Nog uit te voeren werken (NUW) dit jaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit komt vooral doordat we meer budget uit 2022 hebben gereserveerd als gevolg van corona. Tevens hebben we momenteel te maken met een aantal grote projecten zoals de Regio Deal en de Omgevingswet waar veel middelen in omgaan. In Bestuursrapportage 2022-II is wel een eerste aanzet gemaakt van NUW reserveringen, maar in werkelijkheid valt de lijst hoger uit en hiervoor hebben we de begroting moeten aanpassen. De begroting passen we op dit onderdeel tevens aan om een goede verschillenanalyse te kunnen maken tussen begroting en werkelijkheid.
Tevens hebben wij te maken met een aantal begrotingsafwijkingen op de taakvelden. Afwijkingen op de taakvelden van meer dan € 25.000 zijn verklaard in het onderdeel 'Toelichting op het overzicht van baten en lasten'. Indien uw raad de jaarrekening vaststelt, stemt uw raad in met deze afwijkingen en de toelichting van ons college. Op deze manier autoriseert uw raad de afwijkingen en worden de afwijkingen rechtmatig en wordt voldaan aan de begrotingsrechtmatigheid. Deze werkwijze wijkt niet af van voorgaande jaren.
Ook is in de toelichting op de balans van investeringen, groter dan € 50.000 de uitputting van de investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven en inkomsten weergegeven. Op de investeringskredieten zijn overschrijdingen geconstateerd, maar een overschrijding hoeft niet te leiden tot een begrotingsonrechtmatigheid. Zo zijn er bijvoorbeeld overschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten of budget dat in de begroting 2023 beschikbaar is gesteld.
Hierna volgt een overzicht van de baten en lasten per thema. In het onderdeel 'Toelichting op het overzicht van baten en lasten' wordt er een analyse gegeven van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarrekening.
Primitieve begroting 2022 | Actuele begroting 2022 | Werkelijk 2022 | ||||||||
Taakvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
0.2 | Burgerzaken | 811 | 349 | -462 | 1.264 | 349 | -916 | 1.195 | 299 | -897 |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | 127 | 24 | -103 | 146 | 24 | -122 | 147 | 21 | -127 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.459 | 380 | -1.079 | 1.568 | 554 | -1.014 | 1.672 | 615 | -1.057 |
5.1 | Sportbeleid en activering | 450 | 37 | -413 | 609 | 131 | -479 | 607 | 175 | -432 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 1.504 | -1.504 | 1.596 | 209 | -1.387 | 1.612 | 220 | -1.392 | |
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 3.962 | -3.962 | 3.853 | -3.853 | 4.039 | -4.039 | |||
6.3 | Inkomensregelingen | 9.690 | 8.130 | -1.560 | 10.165 | 7.949 | -2.216 | 8.964 | 7.293 | -1.671 |
6.4 | WSW en beschut werk | 5.303 | -5.303 | 5.895 | 462 | -5.433 | 5.199 | -5.199 | ||
6.5 | Arbeidsparticipatie | 956 | 15 | -941 | 1.036 | 15 | -1.021 | 946 | 5 | -941 |
6.6 | Maatwerkvoorziening (WMO | 671 | 10 | -661 | 704 | 10 | -693 | 881 | 8 | -872 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 6.143 | 72 | -6.071 | 6.170 | 106 | -6.064 | 5.961 | 110 | -5.851 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 6.707 | 78 | -6.630 | 6.684 | 81 | -6.603 | 6.228 | 81 | -6.147 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 20 | -20 | 20 | -20 | 23 | -23 | |||
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 560 | -560 | 550 | -550 | 472 | -472 | |||
7.1 | Volksgezondheid | 973 | -973 | 1.235 | 85 | -1.149 | 1.194 | 111 | -1.082 | |
Totaal | Onze inwoners | 39.336 | 9.095 | -30.242 | 41.495 | 9.975 | -31.520 | 39.140 | 8.938 | -30.202 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 45 | -45 | 46 | -46 | 47 | -47 | |||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 595 | 582 | -14 | ||||||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 49 | 57 | 7 | 49 | 57 | 7 | 52 | 58 | 7 |
3.4 | Economische promotie | 475 | 1.710 | 1.235 | 607 | 1.730 | 1.123 | 618 | 2.000 | 1.382 |
Totaal | Onze economie | 569 | 1.767 | 1.197 | 702 | 1.787 | 1.084 | 1.312 | 2.640 | 1.328 |
0.1 | Bestuur | 2.052 | -2.052 | 2.828 | 646 | -2.182 | 3.648 | 646 | -3.002 | |
5.3 | Cult.presentatie, -productie en -partic. | 167 | -167 | 262 | 66 | -195 | 238 | 20 | -218 | |
5.4 | Musea | 211 | 5 | -206 | 204 | 5 | -199 | 191 | 5 | -187 |
5.6 | Media | 561 | -561 | 639 | 100 | -539 | 644 | 100 | -544 | |
7.4 | Milieubeheer | 752 | 19 | -733 | 6.474 | 5.405 | -1.069 | 6.560 | 5.381 | -1.179 |
Totaal | Onze toekomst | 3.743 | 24 | -3.719 | 10.407 | 6.222 | -4.184 | 11.281 | 6.152 | -5.130 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 847 | 207 | -640 | 342 | 207 | -135 | 398 | 229 | -168 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.506 | 1 | -1.506 | 1.497 | 1 | -1.497 | 1.536 | 1 | -1.534 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 170 | -170 | 561 | 13 | -548 | 519 | 13 | -507 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | 3.603 | 74 | -3.528 | 3.666 | 2 | -3.664 | 3.299 | 181 | -3.118 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 985 | 80 | -905 | 1.106 | 257 | -849 | 993 | 101 | -892 |
5.2 | Sportaccommodaties | 2.473 | 259 | -2.214 | 1.871 | 259 | -1.612 | 1.942 | 287 | -1.655 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 14 | 22 | 8 | ||||||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.431 | 29 | -3.402 | 3.939 | 131 | -3.808 | 3.936 | 180 | -3.756 |
7.2 | Riolering | 2.056 | 3.148 | 1.091 | 1.987 | 3.154 | 1.167 | 2.035 | 3.227 | 1.192 |
7.3 | Afval | 1.937 | 2.775 | 838 | 1.927 | 2.782 | 855 | 1.981 | 2.915 | 934 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 363 | 161 | -202 | 375 | 167 | -207 | 369 | 168 | -200 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 1.391 | 94 | -1.297 | 1.973 | 82 | -1.891 | 1.901 | 82 | -1.819 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | 85 | 112 | 27 | 86 | 112 | 27 | 4.584 | 5.090 | 506 |
8.3 | Wonen en bouwen | 960 | 529 | -431 | 2.510 | 4.157 | 1.647 | 3.356 | 5.003 | 1.646 |
Totaal | Onze leefomgeving | 19.807 | 7.469 | -12.339 | 21.840 | 11.324 | -10.515 | 26.863 | 17.499 | -9.363 |
Totaal | thema's | 63.455 | 18.355 | -45.103 | 74.444 | 29.308 | -45.135 | 78.596 | 35.229 | -43.367 |
0.5 | Treasury | 684 | 911 | 227 | 748 | 929 | 181 | 380 | 607 | 227 |
0.61 | OZB woningen | 53 | 4.948 | 4.894 | 53 | 5.248 | 5.194 | 111 | 5.334 | 5.224 |
0.62 | OZB niet-woningen | 57 | 1.588 | 1.531 | 1.588 | 1.588 | 1.747 | 1.747 | ||
0.64 | Belastingen overig | 219 | -219 | 283 | -283 | 338 | -338 | |||
0.7 | Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 176 | 49.336 | 49.160 | 153 | 55.007 | 54.854 | 1 | 55.198 | 55.196 |
Totaal | algemene dekkingsmiddelen | 1.189 | 56.783 | 55.593 | 1.237 | 62.772 | 61.534 | 830 | 62.886 | 62.056 |
0.4 | Overhead | 9.463 | 100 | -9.363 | 10.009 | 100 | -9.909 | 9.510 | 102 | -9.409 |
0.8 | Overige baten en lasten | 504 | -50 | -554 | 814 | -50 | -864 | -18 | -18 | |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 58 | -58 | 50 | -50 | |||||
Totaal | overhead, overige baten en lasten en VpB | 9.967 | 50 | -9.917 | 10.881 | 50 | -10.831 | 9.560 | 84 | -9.477 |
Saldo van baten en lasten | 74.611 | 75.188 | 573 | 86.562 | 92.130 | 5.568 | 88.986 | 98.199 | 9.212 | |
0.10 | Mutaties reserves | 1.146 | 684 | -462 | 11.693 | 6.069 | -5.624 | 12.543 | 6.540 | -6.002 |
Resultaat | 75.757 | 75.872 | 111 | 98.254 | 98.198 | -56 | 101.529 | 104.739 | 3.210 |