Wegen en verkeer | ||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | T1 | ||
---|---|---|---|---|
1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn. | 1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren middels door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek. | |||
1.2 Middels opstelling van IBOR de financiën wegen ook na 2023 borgen. | ||||
2. Verbeteren plattelandswegen. | 2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit. | |||
3. Uitvoering geven aan Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP). | 3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP. | |||
4. Kunstwerken in beeld brengen. | 4.1 Inventariseren en 0-meting uitvoeren van alle kunstwerken (bruggen, tunnels, sluizen ed). | |||
4.2 Beleid met financiële paragraaf ontwikkelen voor alle kunstwerken binnen de gemeente, te beginnen met bruggen. | ||||
5. Inzet op Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP). | 5.1 Samen met de provincie Drenthe en andere Drentse gemeenten werken aan het opstellen en uitvoeren van een RMP. | |||
6. Inzet op Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). | 6.1 Uitwerken en uitvoering geven aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. | |||
Toelichting |
---|
3.1 Er worden inmiddels jaarlijks projecten uitgevoerd die voortvloeien uit het GVVP. |
4.2 Op zich kunnen we het beleid voor de grotere (verkeers- en fiets)bruggen opstellen. Alle onderzoeken hiervoor zijn afgerond. Vanuit Groen is echter gevraagd alle kleinere bruggen ook in het beleid op te nemen. Denk hierbij aan de kleine loopbruggen in parken en op begraafplaatsen. Daarmee krijgen we een goed totaalbeeld van alle bruggen. Dat betekent dat deze nog geïnventariseerd, gecontroleerd en geïnspecteerd moeten worden. Nadat ook hier de toekomstige onderhoudskosten in beeld zijn, kan een integraal beleid bruggen worden aangeboden. Omdat de knelpunten bij de grotere bruggen al in uitvoering zijn genomen, denken we dat uitstel van dit beleid tot Q3 van 2023 niet tot problemen leidt. Dit is nog op tijd om (budget)aanpassingen in te dienen voor de begroting 2024. |
5.1 In maart 2022 is het RMP 1.0 door de gemeenteraad vastgesteld. Vanwege het klimaatakkoord gaan alle overheden aan de slag met het thema duurzame mobiliteit. In Drenthe wordt gezamenlijk bekeken hoe hier het beste invulling aan gegeven kan worden. De provincie Drenthe heeft hierin de regierol. |
6.1 Vanuit het Rijk heeft de gemeente de verplichting een Strategisch Plan Verkeersveiligheid te hebben. Hiermee kunnen gemeenten SPV-subsidies aanvragen voor verkeersprojecten. Er is in Drents verband gewerkt aan een SPV per Drentse gemeente. Dit document is opgeleverd. Op dit moment heeft deze een ambtelijke status en is deze afgelopen jaar vooral gebruikt voor aanvragen van een rijkssubsidie voor snelheidsremmende maatregelen in het project Begoniastraat Nieuw-Buinen, het verbreden van het fietspad langs het Zuiderdiep in Buinerveen/Nieuw-Buinen West en andere maatregelen op dit deel van het Zuiderdiep. In combinatie met groot wegenonderhoud worden deze maatregelen in 2023-2024 gerealiseerd. |