Wegen en verkeer

Doelstellingen

Wegen en verkeer

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

T1

1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn.

1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren middels door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek.

1.2 Middels opstelling van IBOR de financiën wegen ook na 2023 borgen.

2. Verbeteren plattelandswegen.

2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit.

3. Uitvoering geven aan Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).

3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP.

4. Kunstwerken in beeld brengen.

4.1 Inventariseren en 0-meting uitvoeren van alle kunstwerken (bruggen, tunnels, sluizen ed).

4.2 Beleid met financiële paragraaf ontwikkelen voor alle kunstwerken binnen de gemeente, te beginnen met bruggen.

5. Inzet op Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).

5.1 Samen met de provincie Drenthe en andere Drentse gemeenten werken aan het opstellen en uitvoeren van een RMP.

6. Inzet op Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV).

6.1 Uitwerken en uitvoering geven aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid.

Toelichting

3.1 Er worden inmiddels jaarlijks projecten uitgevoerd die voortvloeien uit het GVVP.
Er wordt op dit moment aan de volgende grote verkeersprojecten gewerkt:
1. Inrichten Valtherweg/Exloërweg tussen Oude Dijk en Hondsrugweg als Erftoegangsweg A (30 km/u binnen de kom en 60 km/u buiten de kom). Ontwerptraject en juridisch proces is afgerond. De provincie Drenthe heeft subsidie verleend voor dit project. Uitvoering staat gepland in 2023.
2. Inrichten Dwarsdiep/Dwarskade Nieuw-Buinen. Dwarsdiep is gebiedsontsluitingsweg (50 km/u) en Dwarskade is erftoegangsweg 30 km/u. Dit project staat al jaren hoog op het lijstje van Dorpsbelangen Nieuw-Buinen en de lokale ondernemersvereniging. Ook inwoners van Nieuw-Buinen ervaren hier knelpunten. Vooral de positie van de fietser is bij dit project een aandachtspunt. Ontwerpfase is afgerond. Belangrijkste elementen zijn: Dwarskade wordt ingericht als fietsstraat, kruispunten Dwarsdiep-Parklaan en Dwarsdiep-Noorderdiep worden anders ingericht en bushaltes worden toegankelijk gemaakt voor mindervaliden. De provincie Drenthe heeft subsidie verleend voor dit project. Uitvoering staat gepland in 2023.
3. Zuiderdiep Drouwenermond. Hier is de ontwerpfase gestart. Insteek is verkleining van de bebouwde kom, om aan de wettelijke kaders en richtlijnen voor een bebouwde kom te voldoen. En inrichting conform Erftoegangsweg (30 km/u voor de stukjes die bebouwde kom blijven en 60 km/u voor de delen die buiten de bebouwde kom komen te liggen). Dit is voor het gehele Zuiderdiep een verlaging van de maximum snelheid (nu 70 km/u).
4. Exloërweg Valthe tussen Hondsrugweg en Weerdingerweg. Dit is een gebiedsontsluitende weg (50 km/u). De positie van de fiets was het belangrijkste item van het project, enerzijds vanwege de wegfunctie en anderzijds vanwege de komst van de Valtherschans. De eerste conceptontwerpen zijn opgeleverd en er is gekozen voor realisatie van een vrijliggend fietspad. De realisatie van dit project zal na het project Zuiderdiep Drouwenermond worden uitgevoerd. Daarom is de verwachting dat in 2026-2027 voldoende budget beschikbaar is voor uitvoering van dit project. Tot die tijd moeten de nodige stappen nog genomen worden, zoals gesprekken over grondverwerving en nadere detaillering van aandachtspunten in het ontwerp.
5. Overige maatregelen. Afgelopen jaar zijn ook maatregelen conform het GVVP genomen in combinatie met andere projecten. Bijvoorbeeld het afwaarderen van de Hoofdweg bij Klijndijk, richting Emmen, naar de functie Erftoegangsweg door deze fysiek af te sluiten voor doorgaand verkeer. Een ander voorbeeld is, in combinatie met de invoering van een nieuwe dienstregeling, het realiseren van toegankelijke bushaltes voor minder validen in Valthe, Exloo en 2e Exloërmond.

4.2 Op zich kunnen we het beleid voor de grotere (verkeers- en fiets)bruggen opstellen. Alle onderzoeken hiervoor zijn afgerond. Vanuit Groen is echter gevraagd alle kleinere bruggen ook in het beleid op te nemen. Denk hierbij aan de kleine loopbruggen in parken en op begraafplaatsen. Daarmee krijgen we een goed totaalbeeld van alle bruggen. Dat betekent dat deze nog geïnventariseerd, gecontroleerd en geïnspecteerd moeten worden. Nadat ook hier de toekomstige onderhoudskosten in beeld zijn, kan een integraal beleid bruggen worden aangeboden. Omdat de knelpunten bij de grotere bruggen al in uitvoering zijn genomen, denken we dat uitstel van dit beleid tot Q3 van 2023 niet tot problemen leidt. Dit is nog op tijd om (budget)aanpassingen in te dienen voor de begroting 2024.

5.1 In maart 2022 is het RMP 1.0 door de gemeenteraad vastgesteld. Vanwege het klimaatakkoord gaan alle overheden aan de slag met het thema duurzame mobiliteit. In Drenthe wordt gezamenlijk bekeken hoe hier het beste invulling aan gegeven kan worden. De provincie Drenthe heeft hierin de regierol.

6.1 Vanuit het Rijk heeft de gemeente de verplichting een Strategisch Plan Verkeersveiligheid te hebben. Hiermee kunnen gemeenten SPV-subsidies aanvragen voor verkeersprojecten. Er is in Drents verband gewerkt aan een SPV per Drentse gemeente. Dit document is opgeleverd. Op dit moment heeft deze een ambtelijke status en is deze afgelopen jaar vooral gebruikt voor aanvragen van een rijkssubsidie voor snelheidsremmende maatregelen in het project Begoniastraat Nieuw-Buinen, het verbreden van het fietspad langs het Zuiderdiep in Buinerveen/Nieuw-Buinen West en andere maatregelen op dit deel van het Zuiderdiep. In combinatie met groot wegenonderhoud worden deze maatregelen in 2023-2024 gerealiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 13:44:05 met de export van 06/13/2023 16:53:28