Bijlagen

Interbestuurlijk toezicht

 
Algemeen
In overleg met de Drentse gemeenten is door de provincie Drenthe een beoordelingskader vastgesteld. Aan de hand van dit toetsingskader geeft de provincie inhoud aan de toezichthoudende rol op de domeinen Financiën, monumentenzorg, ruimtelijke ordening, WABO en archief.
In Drents verband is afgesproken dat de zelfbeoordeling door gemeenten een plek krijgt in de P&C cyclus en wordt opgenomen bij de jaarrekening.

Medebewindstaken
De volgende taken die door de gemeente in medebewind worden uitgevoerd worden verantwoord.

Domein

Belang toezicht

Ruimtelijke Ordening

Actuele bestemmingsplannen en aanwezigheid Structuurvisie(s) bij gemeenten conform de wettelijk eisen in WRO (Wet Ruimtelijke
Ordening)

Omgevingsrecht

Bescherming van mens en natuur tegen schade en gevaar. Uitvoering van de vergunningverlening, nalevingstoezicht en handhaving (milieu, bouwen en wonen)

Ruimtelijk erfgoed

(Planologische) bescherming cultuurhistorische en archeologische waarden via actuele gemeentelijke ruimtelijke plannen.
Deskundige advisering vergunningsverlening

Huisvesting statushouders

Tijdige huisvesting van het aantal statushouders overeenkomstig de halfjaarlijkse taakstelling van het Rijk.

Archiefzorg

Controle van de kwaliteit van de informatiehuishouding van overheden, zoals die nodig is voor adequate verantwoording,  bewijsvoering en historisch onderzoek.

Ruimtelijke ordening

Groen/Oranje/Rood

Toelichting

Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over  actuele, bestuurlijk vastgestelde structuurvisie(s) conform de wettelijke vereisten

De omgevingsvisie wordt voor de zomer vastgesteld door de gemeenteraad.

Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde bestemmingsplannen conform de wettelijke vereisten

Voor het merendeel beschikt de gemeente over geactualiseerde bestemmingsplannen.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

N.v.t.

Omgevingsrecht

Groen/Oranje/Rood

Toelichting

Gemeente heeft een actueel beleid op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), inclusief veiligheid, bouwplantoetsing, bodembeleid en een probleem- en risicoanalyse

Het huidige beleid is (sterk) verouderd. Voor 1 juli 2023 wordt nieuw VTH-beleid (U&H-Strategie) vastgesteld.

Gemeente heeft een consistent en duidelijk, bestuurlijk vastgesteld Jaarprogramma op het gebied van VTH, met voldoende operationele doelen

Het VTH-uitvoeringsprogramma is op 22 maart 2022 vastgesteld.

Gemeente heeft een bestuurlijk vastgesteld Jaarverslag op het gebied van VTH

Het jaarverslag is tijdig vastgesteld.

Uit het Jaarverslag blijkt dat doelen en normen op het gebied van VTH zijn behaald volgens de wettelijke vereisten

In het jaarverslag wordt uitvoerig beschreven op welke wijze het afgelopen jaar is gewerkt aan de in het uitvoeringsprogramma gestelde doelen. Ook worden cijfermatige vergelijkingen gegeven.

Gemeente heeft een bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsverordening op het gebied van VTH

Op 28-10-2017 is de Kwaliteitsverordening VTH vastgesteld. Deze geldt tot de invoering van de Omgevingswet. Op moment van de inwerkingtreding van deze nieuwe wet, treedt een nieuwe verordening inwerking, die aansluit bij de Omgevingswet

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

N.v.t.

Ruimtelijk erfgoed    

Groen/Oranje/Rood

Toelichting

Gemeente heeft bij de vaststelling van nieuwe bestemmingsplannen, of bij vrijstelling op bestaande plannen, aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met in geding zijnde cultuurhistorische en archeologische waarden; deze bestemmingsplannen zijn bestuurlijk vastgesteld

De cultuurhistorische en archeologische waarden zijn benoemd in de plannen.

Gemeente heeft een commissie ingesteld die adviseert over omgevingsvergunningen voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan de orde zijn

Libau Groningen adviseert m.b.t. omgevingsvergunningen bij beschermde monumenten en bij cultuurhistorische en archeologische waarden.

Binnen de gemeente vindt adequaat toezicht en handhaving plaats op het gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten

Het is de vraag of er adequaat toezicht plaats gaat vinden, gelet op de bezetting bij handhaven en toezicht.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

Extra aandacht of er sprake is van voldoende toezichthouders.

Huisvesting statushouders

Groen/Oranje/Rood

Toelichting

Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in

We zijn het jaar 2022 begonnen met een achterstand van 10 plaatsingen. De taakstelling voor de eerste helft van 2022 was om 15 statushouders een woning te verschaffen. In werkelijkheid hebben we voor 21 personen woonruimte kunnen organiseren. Hiermee is onze achterstand op 30 juni gedaald tot 4 personen.  

Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in

Voor het tweede half jaar was de wettelijke taakstelling 20 statushouders. In werkelijkheid hebben we 29 personen geplaatst. Daardoor is de achterstand die we hadden omgezet in een voorsprong van 5 personen op de taakstelling.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

Er is reden voor extra aandacht. Los van de taakstelling op grond van de Huisvestingswet is in de zomer van 2022 ook sprake geweest van het sneller plaatsen van statushouders. De oorzaak was een opvangcrisis bij het COA. Ook met deze versnelling is het gelukt om in 2022 voldoende woonruimte te vinden. Dit is een prestatie waar de corporaties, Vluchtelingenwerk, de sociale teams en de gemeente trots op mogen zijn, maar die ook veel inspanningen heeft gevergd.
Er zijn echter nieuwe uitdagingen. Het COA geeft aan wederom problemen in 2023 te verwachten bij de opvang van ontheemden, waardoor er mogelijk opnieuw druk zal ontstaan om meer statushouders sneller te gaan huisvesten. De wettelijke taakstelling voor de eerste helft van 2023 is ook veel hoger dan voorheen: 31 personen. Daarnaast geven de corporaties meer dan ooit aan dat het moeilijker zal worden woningen te kunnen aanbieden voor statushouders. Dit komt door een gering aantal verhuizingen in onze gemeente en de wens om ook andere bijzondere groeperingen te huisvesten (Beschermd wonen en dergelijke). Tot slot gaat het bij statushouders niet alleen om huisvesten, maar ook om begeleiding en dit vraagt extra capaciteit van de sociale teams, Vluchtelingenwerk, de huisartsen en het onderwijs.

Archief

Groen/Oranje/Rood

Toelichting

Zijn de belangrijkste risicovolle thema’s geïdentificeerd?

De vier aandachtsgebieden voor 2022 waren dezelfde als vorig jaar: (1) Kwaliteitszorgsysteem; (2) Selectie en vernietiging; (3) Overzicht archiefbescheiden; (4) E-depot.

Zijn er voor deze thema’s al verbetermaatregelen getroffen?

De verbetermaatregelen van 2021 zijn in 2022 doorgezet en uitgebreid.
1. Het kwaliteitszorgsysteem is gebaseerd op een PDCA-cyclus, hierin worden voortdurend verbeteringen opgenomen en bijgehouden. Aandachtspunt: Door wisseling in het team is de functie van kwaliteitsmedewerker onvervuld. In de loop van het jaar is geconstateerd dat de kwaliteitszorg niet (volledig) binnen het team opgevangen kan worden. Nadat er diverse gesprekken zijn gevoerd binnen het team is er nog geen passende oplossing gevonden.
2. Afgelopen jaar is de vernietiging van 2017-2019 uitgevoerd in de fysieke archieven en in de applicaties My-Lex en e-Suite (Medewerkerportaal). Daarnaast is een vernietiging uitgevoerd in de applicaties Civision Middelen en Innen over de jaren 2005-2011. Een mooie inhaalslag. Komende jaren zal de aandacht verder verschuiven naar achterstanden in vakapplicaties.
3. Binnen BOCE-verband is de applicatie Blue Dolphin aangeschaft en (technisch) geïmplementeerd. Nu de technische implementatie compleet is moeten er standaarden worden gedefinieerd en werkafspraken gemaakt.
4. In 2021 is de pilot e-depot met het Drents Archief van start gegaan. In 2022 is de eerste pilot over hybride archieven afgerond en is de 2e pilot over het uitplaatsen van te vernietigen informatie gestart.

Zijn er resultaten geboekt?

Afgelopen jaren is een stevige basis gelegd en de aandacht verschuift steeds meer van ‘in kaart brengen’ naar oplossingen uitvoeren.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

Wat de gemeente betreft is er geen reden voor extra aandacht. De gemeente heeft goed in kaart welke opgaves moeten worden opgepakt.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 13:44:05 met de export van 06/13/2023 16:53:28